Cartelul supermarketurilor în România. Auchan, Cora și Carrefour și furnizorii acestora, înțelegeri în defavoarea clienților

Amenzi de aproape 19 milioane de euro pentru 3 mari lanţuri de magazine şi patru dintre furnizorii lor. Sancţiunile au fost date de Consiliul Concurenţei pentru că, în perioada 2012-2016, supermarketurile Auchan, Cora și Carrefour și furnizorii acestora s-au înţeles pentru a fixa preţurile în cadrul promoțiilor desfășurate de retaileri. Cora a anunțat că va contesta amenda în instanță, deoarece decizia a fost luată pe baza unor „prezumții”, potrivit unui comunicat al companiei. În schimb, Carrefour a recunoscut fapta și plătește o amendă mai mică.
Inspectorii au constatat că, în anumite cazuri, preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă, prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preţ fix sau minim pentru revânzarea produselor către consumatori. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul, se mai arată în comunicatul Consiliului Concurenţei. Cele mai mari amenzi au fost acordate companiei Auchan România, aproape 8 milioane de euro, Carrefour România - 5,8 milioane de euro şi operatorului reţelei Cora - 2,6 milioane de euro.

”Consiliul Concurenţei a sancţionat şapte companii active pe piaţa comercializării produselor alimentare din România (3 retaileri şi 4 furnizori ai acestora) cu amenzi în valoare totală de 87,713 milioane de lei (18,8 milioane euro)”, se arată în comunicat.
Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei privind fixarea preţurilor între retailerii Auchan, Cora şi Carrefour şi furnizorii acestora, în perioada 2010-2016, potrivit autorităţii.
”În urma investigaţiei a fost sancţionată atât încălcarea regulilor naţionale, cât şi a regulilor europene de concurenţă, pentru fixarea preţurilor de revânzare (de raft) în cadrul promoţiilor desfăşurate de retaileri”, se arată în comunicat.
Consiliul Concurenţei a constatat că, în anumite cazuri, preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim pentru revânzarea produselor către consumatorul final. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul, potriit autorităţii.

Companiile sancționate sunt:

Auchan Romania SA – 36.563.004 lei (7,84 milioane euro)

Carrefour România SA – 26.995.645 lei (5,79 milioane euro)

Romania Hypermarche (Cora) SA – 12.410.834 lei (2,66 milioane euro)

Quadrant-Amroq Beverages SRL (îmbuteliatorul Pepsi)- 5.984.053 lei (1,28 milioane euro)

Star Foods EM SRL (divizia Snacks a PepsiCo)- 3.930.920 lei (843.599 euro)

Strauss România SRL (cel mai important producător local de cafea, deținătorul mărcilor Doncafé și Amigo) – 1.785.767 lei (383.236 euro)

Nelson Prod SRL (producător și distribuitor de înghețată și lipie libaneză) – 43.113 lei (9.252 euro)

 
”Carrefour România a recunoscut fapta, beneficiind astfel de o reducere a amenzii. Amenzile aplicate de Consiliul Concurenţei se virează integral către bugetul de Stat”, se arată în comunicat. În anul 2015, autoritatea de concurenţă a sancţionat retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora cu amenzi în valoare totală de aproximativ 35 milioane de euro pentru fixarea preţurilor, în perioada 2005-2009.

Meteo

Cannot get Pitesti location id in module mod_sp_weather. Please also make sure that you have inserted city name.