Bani pentru PDL și Băsescu. Cu ce bani se cumpără puterea în România

By Ianuarie 28, 2015 2258

În spațiul noi pasaje din mărturia făcută de fostul ministru al Comunicaţiilor, Gabriel Sandu, lider PDL, despre şpaga din campaniile electorale.
Acesta spune că liderii PDL au făcut presiuni asupra lui, pe de o parte ca să numească pe cine trebuie în anumite funcţii şi pe de altă parte, ca să contribuie cu milioane de euro la campania pentru prezidenţialele din 2009, informează antena3.ro.
Sandu îi nominalizează pe Emil Boc sau Roberta Anastase ca fiind cei care exercitau aceste presiuni şi îl ameninţau cu pierderea funcţiei în caz că nu-şi respecta obligaţiile.
Sandu vorbeşte şi despre sume colosale contra cărora s-au luat licenţe în dosarul Microsoft.
De precizat că cei vizați de aceste denunțuri ale lui Gabriel Sandu au respins acuzațiile care li se aduc.

Iată fragmente din mărturia lui Gabriel Sandu, apărut în referatul procurorilor

Cum circula şpaga electorală la PDL
Imediat după numire am avut o discuţie foarte clară atât cu conducerea PDL pe plan naţional, cât şi cu şefii câtorva organizaţii judeţene PDL dintre care îi nominalizez pe următorii: George Scripcaru (PDL Braşov), Gheorghe Ştefan (PDL Neamţ), Florian Aurelian Popescu (PDL Dâmboviţa), Roberta Anastase (PDL Prahova), si cu domnul Cezar Preda, responsabil PDL Brăila.
 
Din discuţiile purtate s-a desprins ideea că trebuie să fiu foarte atent şi să le ascult sfaturile, ca pe anumite funcţii-cheie din minister să punem oameni de încredere şi să-i sprijinim, însă am realizat ulterior că aceste numiri vizau multiple funcţii din administraţia publică, dar şi parlamentari şi europarlamentari.
 
Pentru asta aşteptările liderilor politici ai PDL era să sprijin campaniile electorale.
 
Astfel, toate cheltuielile şi obligaţiile cu acest scop au fost dispuse ordonate chiar sub presiuni efectuate de conducerea PDL, respectiv EMIL BOC, ELENA UDREA, VASILE BLAGA, ADRIEAN VIDEANU, RADU BERCEANU, ROBERTA ANASTASE, ALIN ALBU, GH. ŞTEFAN etc. Iar asumarea de către mine a acestor obligaţii viza condiţionarea pentru menţinerea în funcţia de ministru al comunicaţiei şi societăţii informaţionale.

În acest context al presiunilor executate asupra mea, pentru acoperirea de îndată a unor obligaţii financiare necesare campaniilor electorale din 2009, sau nu existau fonduri dinainte pregătite de partid sau persoanele ce susţineau colectarea de bani, m-am întâlnit separat cu fiecare în parte şi la iniţiativa unora dintre ei cu domnii Gh. Ştefan şi Dorin Cocoş.Cei doi mi-au oferit o variantă în rezolvarea deficitului promiţând că-mi garantează asigurarea din surse proprii, dar temporar, a contribuţiei mele la cele două campanii din anul 2009. Îmi amintesc că fiecare îmi oferea un sprijin de aproximativ 2 milioane de euro, în schimb îmi solicitau să obţin semnăturile necesare aprobării HG nr. 460/2009, pentru aprobarea achiziţiei licenţelor Microsoft necesare în perioada 2009 – 2012, precum şi să obţin bugetarea aferentă derulării contractului.

BANI PENTRU BĂSESCU, de la Gabriel Sandu
Campania electoral prezidenţială 2009 – PDL – Traian Băsescu:
- Aproximativ 1.500.000 de euro, reprezentând 12.000.000 de scrisori electorale, cuprinzând mesajul preşedintelui Traian Băsescu, respectiv plicuri + imprimare + tipar + anvelopare + expediţie poştală.
Ştiu cu siguranţă că preţul real al celor 12 milioane de scrisori electorale a fost suma de 1,5 milioane de euro, costul unei bucăţi ridicându-se la 0,15 euro. De această operaţiune de expediţie a scrisorilor, pentru ca acestea să ajungă la timp la alegători, s-au ocupat directorii zonali din Poşta Română.
- 100.000 de euro, pungi şi alte elemente de polietilenă personalizate;
- Aproximativ 350.000 de euro cash, plătiţi în tranşe succesive direct la casieria PDL Bucureşti, în 4 tranşe, tot pentru această campanie;
- 400.000 de euro am plătit cash Robertei Anastase, în 4-5 tranşe tot pentru această campanie;
- 100.000 de euro materiale de campanie prezidenţială la Prahova + acţiuni electorale + spectacole.
În total, această campanie m-a costat 2.450.000 de euro.
Sursa: declaraţie G. Sandu/ antena3.ro
MECANISMUL ŞPĂGII
Cel mai frecvent, mecanismul prin care se efectua aportul la campaniile electorale, era următorul:
1. mai întâi costurile de campanii erau achitate din surse proprii sau împrumuturi, chiar şi credite ale furnizorilor de produse/materiale electorale
2. ulterior, contributorii îşi recuperau banii sau achitau furnizorii restanţi prin împrumuturi externe cât şi operaţiuni de tip joint-venture (cu termene de ramburasare) cât şi din operaţiuni fiduciare
3. într-un pas următor şi prin diligenţele unor persoane calificate şi de încredere, gen Claudiu Florică sau Dinu Pescariu, operaţiunile de împrumut prezentate în pasul anterior, se compensau din sume existente în companii off-shore de tipul societăţii Essim Partner.

Sursa: declaraţie G. Sandu

Meteo

Cannot get Pitesti location id in module mod_sp_weather. Please also make sure that you have inserted city name.