Rrapot MCV: Laude pentru ANI, DNA, ICCJ si CSM lăudate, Parlamentul și Avocatul Poporului criticate

By Ianuarie 28, 2015 1791

Raportul MCV publicat miercuri este unul pozitiv pentru Romania, fiind laudata activitatea institutiilor judiciare, ANI, DNA, ICCJ si CSM, cele mai multe critici fiind la adresa Parlamentului, dar si a Avocatului Poporului.
Parlamentul primeste cele mai multe "bile negre" in raportul MCV pentru Romania, publicat miercuri.

Una dintre nemultumiri vizeaza nerespectarea de catre Parlament a hotararilor Curtii Constitutionale care a dat, in 2014, o serie de decizii pornind de la posibile amendamente la Constitutie, la modificari ale codurilor penale sau referitor la incompatibilitati.

"Judecatorii si procurorii au respectat in mod constant deciziile Curtii. Desi unele decizii au reprezentat o provocare pentru sistemul de justitie, necesitand adaptarea metodelor de lucru, imbunatatirea respectului pentru drepturile fundamentale este perceputa ca un pas important in consolidarea si modernizarea sistemului de justitie”, se arata in raport, precizandu-se ca in timp ce Ministerul Justitiei a modificat in timp legile in urma unor decizii ale CC, exista "cazuri clare unde Parlamentul nu a respectat deciziile CC", un exemplu dat in raport fiind cel al senatorului PNL Akos Mora.

Totodata, raportul remarca faptul ca stabilitatea cadrului juridic in materie de integritate a ramas "problematica", urmare a unor tentative in Parlament de a se modifica elemente ale acestui cadru. "Cu toate ca niciuna dintre aceste incercari nu a devenit text de lege, nu a existat nicio dovada ca implicatiile in ceea ce priveste situatiile de incompatibilitate sau riscurile de coruptie au fost evaluate in prealabil si nu a existat nicio consultare cu ANI pe acest subiect", sustin expertii europene.

O problema "deosebita" ce implica Parlamentul este cea legata de normele privind situatiile de incompatibilitate in cazul alesilor locali, cum ar fi primarii.

Raportul consemneaza faptul ca acest aspect nu a mai fost supus votului Parlamentului ulterior votului din decembrie 2013, dar noteaza ca "persista sentimentul clar ca nu exista un consens in Parlament in favoarea adoptarii unor legi stricte in materie de integritate".

Documentul arata ca aplicarea de catre Parlament a deciziilor ANI confirmate in instanta este "in continuare inegala", in pofida sperantei ca reformele vor spori "gradul de aplicare automata" a acestora.

"Intr-un caz emblematic, solutia n-a fost gasita decat dupa ce senatorul in cauza si-a dat demisia. intr-un alt caz, Camerei Deputatilor i-au trebuit mai multe luni sa ia o decizie, in pofida argumentelor conform carora normele in vigoare fac ca respectarea unei hotarari judecatoresti definitive sa se faca acum in mod automat. Un nou caz, al unui deputat care a fost declarat incompatibil, este in asteptarea unei decizii in Parlament", se arata in raport.

CE critica faptul ca, in cea mai mare parte a anului 2014, Parlamentul nu a raspuns cererilor DNA de ridicare a imunitatii unor parlamentari pentru a permite initierea de anchete si aplicarea masurilor de detentie preventiva. "Aceasta tendinta a fost inversata in ultima parte a anului 2014, cand Parlamentul a ridicat imunitatea mai multor parlamentari anchetati de DNA intr-un dosar important de coruptie", scrie in raport, adaugand ca raspunsul Parlamentului la solicitarile DNA pare "arbitrar si lipsit de criterii obiective".

Expertii CE puncteaza faptul ca respingerea Legii amnistiei de catre Parlament in noiembrie 2014 a transmis "un semnal pozitiv" in ceea ce priveste opozitia fata de o lege care ar conduce la exonerarea unor persoane condamnate pentru infractiuni de coruptie. "Cu toate acestea, faptul ca la numai o saptamana de la acest vot ideea unui nou proiect de lege privind amnistia colectiva a fost din nou vehiculata in Parlament sugereaza ca dezbaterea pe acest subiect nu a fost inchisa", atrag ei atentia.

Avocatul Poporului, criticat pentru necontestarea unor OUG

Ca si precedentele rapoarte sunt amintite ordonantele de urgenta, mentionandu-se faptul ca CC a criticat numarul acestora precum si nerespectarea criteriilor de urgenta.

Raportul arata ca actualul Avocat al Poporului, ales in aprilie cu sprijinul unui singur partid, desi raportul MCV din iulie 2012 recomanda ca acesta sa beneficieze de sprijinul tuturor formatiunilor politice, considera ca nu trebuie sa se implice in chestiuni ce privesc echilibrul puterilor in stat.

Expertii critica aceasta atitudine a Avocatului Poporului, care a decis sa nu se amestece in cazul ordonantelor de urgenta vizand chestiuni politice. Este data ca exemplu OUG privind migratia alesilor locali, precizandu-se ca aceasta chestiune ar fi putut fi clarificata mai repede, daca Avocatul Poporului ar fi contestat ordonanta la CC, asa cum i s-a cerut (contestarea fiind facuta in cele din urma de partide).

DNA si ICCJ, laudate pentru lupta impotriva coruptiei la nivel inalt

"In ultimele rapoarte MCV au putut fi constatate rezultate mai bune in ceea ce priveste combaterea eficace a cazurilor de coruptie la nivel inalt, o tendinta care s-a confirmat in 2014. Acest lucru este valabil atat la nivelul urmaririi penale realizate de DNA, cat si in etapa judecarii cauzei de catre ICCJ. Acest lucru este, inca o data, o indicatie a faptului ca problema coruptiei ramane una majora", se arata in raport.

Documentul puncteaza faptul ca activitatea DNA in 2014 a acoperit "un spectru larg de cazuri de coruptie la nivel inalt, de la toate nivelurile functiei publice si implicand persoane publice din diferite partide politice" .

In acest sens, CE noteaza cresterea numarului investigatiilor DNA asupra unor cazuri de coruptie vizand judecatori si procurori, subliniind ca anul trecut au fost condamnati pentru coruptie 7 judecatori si 13 procurori.

Printre cazurile care au fost sesizate ICCJ s-au numarat condamnari definitive ale unui fost pemier, ale unor fosti ministri, parlamentari, primari si magistrati.

Raportul remarca insa faptul ca, in majoritatea cazurilor, executarea pedepsei in cazurile de coruptie este suspendata, desi acest lucru este "mai putin flagrant" la nivelul ICCJ.

Activitatea ANI, la nivel ridicat: 514 rapoarte finalizate in 2014

Deși a pierdut definitiv și irevocabil un procesc chiar cu președintele Klaus Iohannis, expertii CE noteaza faptul ca activitatea ANI s-a mentinut la nivelul ridicat din 2013, anul trecut Agentia Nationala de Integritate finalizand 514 rapoarte in cazuri de incompatibilitate (cele mai multe - 294), conflict de interese administrativ sau penal sau inadvertente semnificative intre venituri si averi. Deciziile ANI au vizat, printre altele, magistrati, secretari de stat, 11 senatori, 28 de deputati sau 84 de primari.

Totodata, este remarcat faptul ca, in cazul deciziilor ANI contestate, 90% dintre ele au fost confirmate de instante.

O provocare cu care se confrunta ANI este cea privind implementarea deciziilor definitive ale instantelor referitoare la averile nejustificate, conflictul de interese sau cazurile de incompatibilitate. Autorii raportului subliniaza faptul ca ANI a initiat un proces de monitorizare a implementarii acestor decizii.

Ca si in precedentele rapoarte, si activitatea CSM este salutata, inclusiv politica de "toleranta zero" in privinta coruptiei in randul magistratilor.

Raportul mentioneaza faptul ca fata de precedentele rapoarte atacurile motivate politic la adresa judecatorilor si procurorilor s-au redus, dar au ramas o problema si in 2014, mai ales in cazurile de coruptie in care au fost implicate persoane publice influente. Sunt semnalate si cazuri in care Curtea Constitutionala a fost criticata dur de anumite persoane publice, un exemplu fiind legile Big Brother.

CE saluta implementarea noilor coduri, dar remarca inconsecvente in deciziile instantelor

Raportul remarca faptul ca adoptarea noilor coduri, importante pentru modernizarea sistemului judiciar din Romania, a reprezentant un succes la care au contribuit institutii cheie, Ministerul de Justitie, ICCJ, CSM si Procuratura.

Punerea in aplicare a noilor coduri (civil, de procedura civila, penal, de procedura penala) a demonstrat faptul ca "guvernul si sistemul judiciar au colaborat intr-un mod pragmatic si productiv," dar, la un an de la intrarea in vigoare a codurilor, raman multe aspecte legislative care nu au fost "solutionate". "Continua sa existe un nivel surprinzator de ridicat de inconsecvente in unele hotarari ale instantelor, aspect care va fi intotdeauna o sursa de ingrijorare", precizeaza raportul.


CE remarca lupta autoritatilor romane impotriva coruptiei la nivel inalt, dar atrage atentia ca trebuie sa combata si mica coruptie, precum si manifestarea acestui fenomen in educatie si sanatate.

"In sectorul educatiei, principala problema a fost reprezentanta de coruptia legata de examene, in special a bacalaureatului. Cazurile (semnalate) au inclus scurgerea continutului examenelor si faptul ca se inchid ochii la tentativele de copiere", se arata in raport, care evidentiaza rolul supravegherii video a examenelor la nivel national.

Totodata, in 2014 au existat mai multe condamnari in cazuri de coruptie in zona educatiei, inclusiv a unor oficiali din cadrul Ministerului Educatiei.

La nivel universitar, este criticat faptul ca institutiilor de invatamant superior nu li se cere "sa numeasca evaluatori externi atunci cand acorda grade universitate, o practica standard in multe tari".

Confiscarea averilor si recuperarea daunelor

O problema sesizata de raport o reprezinta recuperarea daunelor de catre stat sau de catre persoane private, in urma unor decizii definitive ale instantelor, chiar daca rapoartele arata o crestere a activelor confiscate de catre ANAF de la 5% in 2013 la 15% in 2014.

Comisia aminteste faptul ca recuperarea daunelor este responsabilitatea institutiilor financiare si ca, totodata, a fost inteleasa nevoia unor prevederi legale "pentru a face aceasta procedura mai eficienta".

Raportul noteaza ca situatia se complica si mai mult atunci cand este vorba de confiscarea unor proprietati sau bunuri precum masinile.

In cazurile de fraudare a fondurilor europene, CE atrage atentia asupra faptului ca sumele fraudate sunt returnate de la bugetul de stat, fara ca cei care comit frauda sa plateasca.

Sursa: Pro TV

 

 

 

Meteo

Cannot get Pitesti location id in module mod_sp_weather. Please also make sure that you have inserted city name.